Kamerakynän pedagogiikka

Opettajan opas

Kuvaamassa jääkauden jälkiä

Kuvaaminen on pohjimmiltaan hyvin yksinkertaista: otetaan kamera ja näytetään sillä asioita. Koulussa kamerakynällä voi tehdä mitä vain: tutkia, tarkkailla, tallentaa, toistaa, sanoa, kirjoittaa ja koostaa. Käytännössä se voi tarkoittaa esimerkiksi lähiympäristön tutkimista. Mitä eläimiä tai eläinten jälkiä löydämme lähimetsästä? Kuvataan ne! Miltä kotiseutumme näyttää 50 vuoden päästä? Kuvitellaan ja kuvataan se!

Opas esittelee kamerakynän pedagogiikan, menetelmän videokameran käyttämiseen kynän kaltaisena monipuolisena ja helppona oppimisen välineenä. Luvassa ei ole teknisiä vinkkejä vaan yksinkertaisia työkaluja ja ideoita, jotka auttavat soveltamaan videokuvausta eri oppiaineisiin.

PDF
[Lue opas ruudulta tai tulosta]
22 sivua. Julkaisuvuosi 2015.

Teksti ja kuvat: Ismo Kiesiläinen, Piirrokset: Jessica Koivistoinen

<< Takaisin mediakasvatusportaaliin


Lähteitä ja lisämateriaalia

Kaikki kuvaa EDU. Ilmaisella verkkokurssilla tutustut kamerakynän pedagogiikkaan itsenäisesti tai työkaverien kanssa. Ainutlaatuisista opetuselokuvista koostuva koulutus vie oikeisiin opetustilanteisiin luokkahuoneisiin ja teoriaan toiminnan takana. Lopulta paljastuvat myös elokuvan perusasiat. Avaa >>

Koulutusdiat, joita käytän kamerakynä-luennoilla.

Harjoitustehtäviä. Opettajankoulutuksissa teemme kamerakynätyöskentelyä simuloivia harjoitustehtäviä. Niistä voi löytää ideoita myös oppilaiden kanssa työskentelyyn eri oppiaineisiin ja luokka-asteille. Avaa >>

Kamerakynäpakka
esittelee 52 tapaa käyttää videokameraa opetuksen välineenä. Pakka sisältää harjoituksia ja menetelmiä, jotka sopivat elokuvailmaisun opettelun lisäksi eri oppiaineisiin ja ryhmäytymiseen.
Avaa >>

Videopensseli-opas
Menetelmä on mediakasvatuksellisen elokuvakasvatuksen työväline, jossa ympäristöä tutkitaan, tarkastellaan ja havainnoidaan videokameran välityksellä. Menetelmä sopii esi- ja alkuopetukseen ja sen avulla voidaan tuoda mediakasvatuksellisuutta matematiikan, kuvataiteen ja äidinkielen opetukseen.

Videokamera koulutyössä. Miten kamera voisi olla kuin kynä? Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia (2006).
Opinnäytetyöni, jossa tutkin videokameran käyttämistä oppimisen välineenä koulussa
[Lataa ja lue PDF-tiedostona]

Elokuvan kolme perusasiaa
Pieni opas kertoo yksinkertaisesti ja havainnollisesti, miten elokuva toimii.
Lue ja tulosta >>

Mitä elokuva on? (Youtube)
Vuonna 1895 Lumièren veljekset patentoivat Ranskassa kinematografin, elokuvakameran. Nyt sellainen on jokaisen taskussa. Videokooste esittelee eri tapoja käyttää elokuvaa 120 vuotta myöhemmin.

Kirjoituksia
Kamerakynää ja elokuvakasvatusta käsitteleviä kirjoituksia blogissani.

Lue lisää Kulttuuritalo Valveen sivuilta >>


Esimerkkivideoita kamerakynä-työskentelystä

Kaikki kuvaa EDU
Olen tuottamassa opettajien käyttöön kattavaa kamerakynä-verkkokoulutusta, joka julkaistaan elokuussa 2016. Julkaisemme ennakkoon käytännön esimerkkejä kamerakynä-työskentelystä. Käy katsomassa!

Etelä-Sipoon koulun 4A-luokan oppilaat opiskelivat kolme viikkoa videokameran kanssa.

Eläinhavaintoja (Youtube)
Mitä eläimiä elää lähimetsässä? Oppilaat jakautuivat pieniin ryhmiin, lähtivät tutkimusmatkalle ja kuvasivat havaintonsa videolle.

Jääkauden jäljet (Youtube)
Millaisia jälkiä jääkausi on jättänyt luontoon? Yksi ryhmistä tutki asiaa ja teki opetusvideon muille.

Ammatti: hevostarvikekauppias (Youtube)
Millaisia ammatteja ja työpaikkoja löytyy kotikylältä? Yksi ryhmistä tutustui hevostarvikeliikkeeseen.

1.3.2015, Ismo Kiesiläinen